tisdag 28 april 2009

På väg till Polen

Inför europavalet 7 juni samlas europaparlamentets största politiska gruppering, EPP (European People´s Party), till kongress. 2000 delegater och företrädare finns på plats i Polens huvudstad Warszawa onsdag 29 april och torsdag 30 april. Jag tillsammans med några andra kolleger utgör den moderata delegationen. Bland annat skall ett manifest antas. ”Strong for the People”. Det handlar bland annat om välstånd, klimat och säkerhet.

Att EPP håller sin kongress i Polen är också en hyllning till Lech Walesa. Han är en av vår tids stora. Han var med om att störta kommunismen och därmed skänka friheten till många i Europa och ökad säkerhet till en hel kontinent. När 1900-talets europeiska historia skrivs går det inte att bortse från exempelvis Lech Walesa och Tjeckiens Vaclav Havel (om den senare skrev jag nyligen i Svensk Tidskrift, www.svensktidskrift.se). Båda var frihetshjältar och båda blev sina respektive länders presidenter.

Att befinna sig nästan hela torsdagen i Polen gör att jag också för första gången på många år inte kommer att hålla något valborgstal. Annars har det blivit sju på raken i Magnarp. I år efterträds jag av kyrkoherden i Barkåkra. Tidigare år har jag dessutom också hunnit med att tala ibland annat Vejbystrand, Skälderviken och Södra utmarken. I Ängelholms kommun finns en fin tradition av att ganska mycket folk samlas kring eldarna. Men efter att jag kommit hem på kvällen och fått i mig en sillstjärt går jag väl ned i det som kan visa sig bli en ljummen försommarkväll och tittar på glöden. Antagligen finns det också vid hamnen en hel del folk att slänga käft med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar