torsdag 23 april 2009

Nolltolerans mot narkotika!

Vid sextiden på morgonen var det dags för promenad i Magnarpsskogen. Vackert och nästan vindstilla. Inte en människa mötte jag, men desto fler fåglar kunde höras. Annars är det rätt vanligt att folk rör sig i område, både med som utan stavar och både med som utan cykel.

Hemma blev det genomläsning av tidning och koll på nätet. Igår lade jag ut en ny text på Europabloggen om svenska språket, EU och Norden. Ingen kommentar som behövde hanteras. Jag tycker att det är bra att regeringen och kulturdepartementet lagt fram ett förslag till språklag. Därmed får vi svenska utöver våra minoritetsspråk. Och visst är EUs institutioner också en miljö för att värna språket. Men det är samtidigt viktigt att vi fortsätter att använda det i våra nordiska kontakter. Inte minst när det gäller universitet och högre utbildning! Läs gärna hela texten: www.europabloggen.se

På debattplats i dagens NST/HD resonerar Jessica Polfjärd, Kent Olsson och undertecknad kring narkotikaliberala tendenser i Europa med Danmark som exempel. Från moderat håll är budskapet enkelt och kristallklart: Nolltolerans mot narkotika! Jag tror också att just det polisiära samarbetet inom EU är något som blir allt viktigare och som också uppskattas av medborgarna: http://hd.se/ledare/2009/04/24/danska-knarkliberaler-oroar/

Väskan är packad och senare idag bär det av mot Örebro och moderaternas årliga jätteevenemang Kommunala rikskonferensen. Det skall bli väldigt stimulerande att träffa vänner och bekanta från hela landet som gör strålande insatser genom att vara verksamma i kommuner, landsting och regioner. Ibland en otacksam uppgift där medborgare och media inte alltid vill förstå de svåra avvägningar och krockande principer som kan vara vardagen. Tillvaron kan förenklas men är ofta komplex. Att träffas, utbyta tankar och må gott ger energi!

Med start nu vid tiotiden är det Företagardag i Ängelholm. Spännande program som jag skall leda i egenskap av konferencier. Bland annat kommer Årets företag som Årets företagare att utses. Det blir mingel, bra föredrag och mässområde. Den fest som lockat så många att den är överbokad får jag dessvärre avstå ifrån. När förrätten bärs in sitter jag i bil på väg mot Örebro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar