torsdag 4 juni 2009

Stem på Mette!

På onsdagen var det dags att tura. För läsare av denna blogg hemmahörande norr om Hallandsås finns det kanske anledning att förklara begreppet. Tura är ju att sitta på färja mellan exempelvis Helsingborg och Helsingör för att äta och dricka gott samt umgås med trevliga personer. Vid min sida fanns ett halvdussin unga engagerade valarbetare från Danmark tillsammans med sin toppkandidat Mette Abildgaard (född 1988). Hon och jag är vänner på Facebook och jag följer hennes späckade schema som verkligen imponerar. Genom insamlingsverksamhet finansierar hon sin valrörelse. Det är kryss som avgöra då konservative folkeparti endast har ett mandat i europaparlamentet och Mette står på fjärde plats på listan. För alla i Danmark är hon ett mycket gott val!

Ute på Öresund konstaterade vi också att koldioxidutsläppen från färjan inte syntes. Det är dock inte detsamma som att inga avgaser existerar eller drabbar oss utan enbart att väder och vind avgör huruvida det blåser in över den svenska eller danska sidan. Tydligare än så kan det knappast illustreras hur viktigt att miljö- och klimatarbetet hanteras gemensamt. Här kan EU göra mer! Mette och jag har ett litet valklipp på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ljdq-MS7Sbg

För någon dag sedan fick jag meddelande om att jag utsetts till hedersmedlem i Kvinnojouren i Ängelholm efter att Kajsa Påhlman tidigare i år avlidit. Jag är stolt över denna utnämning. Kvinnojouren i Ängelholm firar 25 år och bygger därmed på ett starkt engagemang långt före den här typen av problem och svårigheter kom att uppmärksammas i samhällsdebatten. Det handlar också om enkla regler och förhållningssätt: Man slår inte! Kajsa som var en eldsjäl inom många organisationer i Ängelholm dog för några månader sedan i 90-årsåldern. Hon var med om att dra igång Kvinnojouren i kommunen. Att nu få bli den andra hedersmedlemmen är i det sammanhanget förpliktigande. Min tidigare kollega på NST Birgit Björneskog har under många år också varit föreningens revisor!

Torsdagen innebar kampanjbuss genom Skåne. Det kändes bra att stanna och dela ut material. Många glada kommentar och utrop om både röster som kryss. Det blev Malmö-Lund-Helsingborg-Hässleholm-Kristianstad. Med på resan kom även biståndsminister Gunilla Carlsson. Ja, och så var det en jättekanin också: http://www.youtube.com/watch?v=8qFyrS41Gh4&feature=player_embedded

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar