Domaren: Och vad gjorde ni för nytta för fosterlandet?
Brodskij: Jag skrev dikter. Det är mitt arbete. Jag är
övertygad… jag tror att det som jag skrivit är av nytta för människorna, och
inte bara nu utan också för kommande generationer.
Domaren: Ni anser alltså att era så kallade dikter är till
nytta för människor?
Brodskij: Men varför säger ni ”så kallade” om mina dikter?
Domaren: Vi kallar era dikter ”så kallade ” eftersom det är
den enda uppfattningen vi har om dem.
Citatet är hämtat ur Bengt Jangfeldts fina minnesbok om Nobelpristagaren
Joseph Brodsky (Språket är Gud, W&W). En av mina favoritpoeter som med sin
fantasi och sitt oberoende störde det kommunistiska Sovjetunionen till den grad
att han dömdes för lösdriveri, för en tid sändes till Sibirien och till slut
tvingades i exil och därmed måste lämna hemstaden Leningrad (S:t Petersburg)
vilken han närmast hade ett kärleksförhållande till.
Brodsky befinner sig i en rysk tradition av stora och starka
kulturpersonligheter på kant med makten. De har förnedrats, generats,
fängslats, hånats och lidit. Det finns mycket som talar för att man numera hit
kan räkna även konstnärskollektivet, punkgruppen, eller vilken benämning som nu
ska användas - Pussy Riot. Efter diverse upptåg, inklusive en halvminut eller
så lång, luftgitarrspelning i Kristus Frälsarens katedral har de gripits, satts
i fängsligt förvar och dömts till två års fängelse.
En hel del kan sägas om detta.
Först det som talar emot Pussy Riot: Självfallet finns det
dem som tar illa vid sig efter upptåget i kyrkan. Religiösa människor som
uppfattar att både deras tro och heliga platser förlöjligats och skändats. För
egen del anser jag att människors tempel ska visas stor respekt. Det är
extraordinära miljöer. Att poliser eller andra officiella personer gör halt vid
kyrktrappan i sin myndighetsutövning finner jag naturligt. Samtidigt har
personerna bakom Pussy Riot sagt att de inte riktat sig mot kristna som sådana
utan mot hur den ortodoxa kyrkan i Ryssland spelat på samma sida som makten och
skyddar de skendemokratiska inslag som uppvisats under senare år.
Det som talar för: Rysslands allt mer auktoritära styre har
gjort det svårt för oppositionella att komma till tals. Med undantag för
Internet begränsas möjligheterna rätt starkt att synas och höras. Det kan
provocera fram åtgärder. Otvivelaktigt har också den rysk-ortodoxa kyrkan genom
åren haft sina springpojkar. Så har det varit i hela Öst- och Centraleuropa
under kommunismens mörka decennier. Sanningen är nog den att alla församlingar
kan lyfta fram berättelser och handlingar över både de ädlaste och mest nobla som
det mest ruttna och falska.
Pussy Riot har använt sin ”punkmässa” som en bakgrund för
ett Putin-kritiskt budskap som på många sätt är relevant. Dessutom verkar det
som att huvudpersonerna underskattats. I rättssalen har de varit vältaliga och
principiella. De har gett röst åt den medelklass som uppfattar sig politiskt
marginaliserad i Ryssland. Dessutom avslöjas hur godtyckligt och rättsvidrigt
det nuvarande domstols- och fängelsesystemet är. Även om kanske Pussy Riot inte
fått så många nya anhängare i Moskva och S:t Petersburg har de mycket skickligt
lyckats fånga omvärldens blickar. Och detta hade president Putin aldrig räknat
med. Han har underskattat sina motståndare och betalar nu ett ganska högt pris
för det.
För även om fel begåtts och enskilda sårats är domen fullständigt
oproportionell. Man ger inte några punkare två år för den här typen av upptåg.
I vilken demokrati som helst skulle ett gäng som skanderar slagord mot den
sittande regeringen rendera en gäspning eller i bästa fall en matt applåd av
dem som tycker lika. De behöver inte ens använda sig av en katedral som fond. Problemet
med ordningen i dagens Ryssland är att fler anser att de måste tillgripa
okonventionella metoder som att använda sig av en kyrklig miljö som bakgrund.
I valet mellan Pussy Riot och Joseph Brodsky väljer jag
obetingat poeten. Konstnärligt står han sig mycket starkare. Men när det gäller
att utmana maktens arrogans handlar det om samma planhalva.
Just nu är jag på väg till S:t Petersburg. Jag ska bära med
mig någon dikt av Brodsky och i mina möten med ryska politiska företrädare försöka
bära rosa skjorta eller slips som en liten sympatimarkering till Pussy Riot och
deras skära ansiktsmasker. Jag hoppas i vart fall någon Putin-vänlig frågar om
mitt färgval.
Det är maktens rädsla och inte säkerhet som nu lyser igenom
i Putins Ryssland.
Man undrar varför så många intresserar sig för Pussy Riot? När man får reda på vad de brukar syssla med så kanske många av dom blir fundersamma. Tex att stoppa upp frysta kycklingar i underlivet eller smyga sig på 150 kvinnliga trafikvakter och kyssa dom på munnen. Är det sånt som man skall tycka är "konst"?
SvaraRadera