Som litteraturälskare är titeln ”Drömbokhandeln” närmast
oemotståndlig. Att romanens omslag pryds av vällustigt presenterade böcker i
travar, på bord och i hyllor gör ju på inget sätt saken sämre.
Laurence Cossé skriver i mitt tycke i en väldigt fransk stil
(Drömbokhandeln, Sekwa, översättning: Marianne Öjerskog). Långa vindlande
meningar med en berättelse som inledningsvis är lika svårfångad som parisisk
höstdimma i en park. Med det tätnar och får struktur. Och ämnet är ju
angeläget: Kärleken till litteraturen.
Grundberättelsen handlar om hur projektet med drömbokhandeln
Au bon roman förverkligas. En plats där endast riktigt god litteratur säljs.
Inte de nyaste böckerna eller de med mest marnadsföringsresurser bakom utan
sådana som påverkar läsaren och ger en upplevelse för livet. Naturligtvis en
hållning som kritiseras. Hur vågar man säga att något är bättre än annat? Vem
ska ha makten i en sådan utgallringsprocess?
Jag inbillar mig att själva den kulturella utgångspunkten
uppfattas som mycket mer allvarlig och radikal i en kulturnation som Frankrike
än i Sverige. En hel del av bokens frågeställningar betraktas nog inte ens som
relevanta hos oss: Vill de endast sälja en sorts böcker så varsågod, jag tänker
dock aldrig besöka den butiken…
Namn på stora författarskap och romaner fladdrar förbi. Boken
avslutas med en välfylld lista på sådant Au bon roman skulle kunna ha salufört.
Notabelt är att åtskilliga titlar aldrig översatts till svenska. Det bär på
sitt sätt syn för sägen: Den relativt svaga kopplingen mellan det franska och
svenska språkområdet.
Det viktiga med Drömbokhandeln är att den visar på kärleken
till litteratur. Och hur texterna kan påverka oss som människor. Ge perspektiv.
Skapa sammanhang. Leda till förståelse och insikt. Just därför är det också en
bok som hyllar läsandet som sådant. För egen del tillhör jag dem som inte
tycker att man ska rynka på näsan åt någon form av böcker. Det som inleds med
enklare saker (på min tid under 1960- och 70-talet varnade man för Kitty
respektive Biggles, i dag borde det vara exempelvis Harry Potter) ges en vana
och möjlighet att närma sig annat som litterärt är överlägset. Just därför är
det också så centralt att driva på när det gäller läsandet och kampen mot
analfabetism. I Europa en utbredd kunskap. Nu gäller det att skapa samma
möjligheter i Nordafrika, Arabvärlden och delar av Asien. En mer läskunnig befolkning
är bra för en mogen demokrati då argument lättare kan vägas mot varandra och
medias granskning och uppföljning kan vara till stöd och hjälp. Men alldeles
dessa praktiska argument till trots så skapar även möjligheten att tyda
bokstäverna och göra sammanhang med hjälp av dem förutsättningar att öppna
dörrar till fantasins och tankarnas världar och myllrande universum!
Är allt då lika bra som det ibland kan hävdas i debatten?
Självfallet inte! Däremot kan det ibland fylla sitt syfte. Här finns också
kanske en viktig ideologisk skillnad mellan konservativa och liberaler där den
första gruppen inte ser allt som lika goda uttryck. Självfallet finns det god
konst. Och dålig! Bra böcker! Och dåliga! Ett citat från boken: ”Det snarare tyder
på översittarmentalitet om medelmåttiga böcker jämställs med stora romaner och
allt presenteras som likvärdigt, för det är ren demagogi. Och med sådana
cirkelargument kan man ju alltid hävda att lagom är bäst."
Uppfattningen om att det finns värden och viljan att förverkliga
en dröm lockar naturligtvis fram motkrafter. Och det är denna kamp som är något
av bokens handling. Men ytterst är det en behaglig plädering för läsandet och
skrivandet. Eller som en av centralgestalterna i romanen säger:
”Vi vill ha böcker som skrivits för oss som tvivlar på allt,
som gråter för ingenting, som rycker till vid minsta ljud bakom oss.
Vi vill ha böcker som har krävt mycken möda av författaren,
böcker där man har lagt ner åratals arbete och umbäranden, ont i ryggen,
skrivkramp, tillfällig skaparvånda över att inte ro det i hamn, missmod,
kurage, ångest, ihärdighet, risken att misslyckas.
Vi vill ha briljanta böcker som visar oss verkligheten i all
sin glans och håller kvar oss där. Böcker som vittnar om att kärleken råder i
världen, sida vid sida med ondskan, tätt intill och ibland omärkligt, och att
det ska fortsätta så i all evighet, liksom den hjärtslitande sorgen alltid
kommer att finnas. Vi vill ha bra romaner.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar