En viktig dimension med flyget är just att den snabbt
krymper stora avstånd. Därmed medverkar resandet till kontakter, erfarenheter
och kunskaper. När flyget och resandet förbannas riktas också kritik mot själva
utbytet. Av den anledningen har jag reagerat mot miljöpartiets tankar på flygskatter.
Genomförda skulle de kunna innebära cirka 5000 mer för en familj på charterresa
och 300-600 kronor för en inrikes flygbiljett i Sverige.
”En hittills rätt kall och regnig sommar har resulterat i
att extra många svenskar som har råd börjat titta på möjligheten att ta sig
utomlands. Bort från lågtryckens Nordeuropa. Det är en inte helt obegriplig
reaktion.
Samtidigt slår Sverige rekord som besöksland! Det handlar om
en stadig klättring uppåt. Från 24:e till 21:a nation enligt en beräkning.
Därmed passeras länder som Sydafrika, Portugal och Kroatien. Och absolut bäst
av alla i Norden! Utländska turister beräknas konsumera för 100 miljarder kronor!
I ljuset av dessa rörelser, med ett in- och utflöde av
människor och intryck, ska miljöpartiets tal om nya flygskatter ses. Redan
tidigare under socialdemokratiskt styre gjordes försök med sådana pålagor/.../
Att människor och inte minst näringslivet är beroende av
flyg märktes i samband med Skyways konkurs. Plötsligt stod Kristianstad Airport
inför mycket stora utmaningar. I Halmstad har nu ett stort hål fyllts av
Kullaflyg som satsar även där som komplement till de framgångar som redan
skördats i Ängelholm. Till det kommer försöken att etablera chartertrafik från flygplatser
som exempelvis den i Nordvästskåne.
Höga bränslekostnader och växande miljökrav utgör redan ett
starkt tryck på tillverkarna att ta fram nya flygplan som är både resurssnålare
och tystare. Vad grön skatt handlar om blir i förlängningen en fråga om man
vill underlätta eller försvåra för utbyte och kontakter!
Svenskarnas beteende ger ett rätt tydligt svar. Flygresorna
har blivit fler. Ungefär 19 miljoner skedde bara från Arlanda 2011. Och då hade
utrikestrafiken ökat med 2,8 miljoner sedan 2000. Människor sparar och gör
uppoffringar för möjligheten att ta sig till sol, bad och nya upplevelser.
5 000 kronor mer för barnfamiljen kan vara det som omöjliggör
hushållskalkylen.”
Här finns hela min artikel om flyget:
Flyget skall ta ansvar för sina kostnader och sina utsläpp. Punkt slut. Det säger en flygfantast som även låter bli att använda populistiska argument som du gör.
SvaraRaderaJag, en annan flygfantast (som även är nationalekonom), hävdar att du inte kan beskatta något som flygresor utan att det slår hårt mot ett lands ekonomi. Här har Hans helt rätt och du helt fel, BG. Sveriges intäkter från turismen är kraftigt ökande, vi måste ta tillvara på denna möjlighet och inte skjuta oss själva i fötterna. Jordens "miljö" blir inte bättre för att Sverige skulle ta ut höga skatter på flyg. PUNKT.
SvaraRadera