Torsdag 3 maj var det Stasidebatt i riksdagen. Då
behandlades den skrivelse regeringen författat som respons på önskemål om att svenska
polisarkiv ska öppnas. Det är glädjande att denna dokumentation finns på plats.
Jag hoppas dock att detta blir inledningen på fler åtgärder och granskningar. Det
handlar om rätten till vår egen historia. I ett tio minuter långt anförande
utvecklade jag själv några tankar:
Som relativt nyinvald riksdagsledamot ställde jag redan
under 2006–2007 en fråga till justitieminister Beatrice Ask om vad Säpo har i
sina akter när det gäller folk som sprungit den östtyska säkerhetstjänsten
Stasis ärenden i Sverige. Den information jag då fick låg sedan till grund för
en motion som väcktes året därpå. Ensam, och tillsammans med kolleger som
exempelvis Mats Johansson och Carl B Hamilton, har opinion drivits för ökad
öppenhet.
Med regeringens skrivelse 2011/12:67 Uppgifter hos
Säkerhetspolisen om misstänkt samröre med Stasi, som behandlas i det
betänkande från konstitutionsutskottet som nu debatteras, har ett viktigt steg
tagits. Regeringens skrivelse är en kortare populärversion som berör rådande
rättsläge, ger en schematisk bakgrundsteckning och visar på tillstånden i ett
par viktiga grannländer.
Det finns all anledning att vara glad och tacksam för denna
skrivelse. Jag ser den dock inte som något slags slut på en process utan
möjligtvis som inledningen på en annan. Det handlar om kunskap om vår samtid och
förståelse av vår historia.
Det handlar om Säpo, Stasi och sekretess.
Historia kan på sitt sätt liknas vid körsbärsträden i
Kungsträdgården i Stockholm. Just nu, vid den här tiden på året, väcker de
beundran och uppmärksamhet. Folk kommer för att titta och kommentera. Sådan kan
historia också vara. Den väcker intresse. Den blir föremål för samtal. Men likt
körsbärsträden kan den också ändra skepnad och karaktär, från vårens skira
grönska till höstens blad som faller och vinterns nakna mörka grenar.
Historia är aldrig någonting entydigt. Den är föremål för
ständiga perspektivskiften. Det kan bero på att tidigare regimer fallit som
möjliggjort ny kunskap och fakta. Det kan innebära att nya aspekter lyfts fram.
Historia kan av totalitära regimer och inskränkthetens politiska rörelser
användas för propaganda, för att lägga till rätta och för att rensa ut det man
inte vill se. Styrkan i en demokrati och ett öppet samhälle är möjligheten till
granskning och att låta olika goda och välgrundade argument brytas mot
varandra. Diktaturens taggiga svarta buskar utan frukt utgör en kontrast till
frihetens blommande åsiktsträdgårdar.
En central frågeställning när det gäller vad som finns i
Säpos arkiv angående svenska medborgares Stasisamröre handlar om öppenhet och
möjligheten för forskare, journalister och experter att ta del av handlingar. Regeringen
menar i sin skrivelse att det inte finns någon anledning att ändra den praxis
som utvecklats. Det noteras: ”Högsta förvaltningsdomstolen visar att det i
förhållande till Säkerhetspolisens uppdrag finns möjlighet att för
forskningsändamål ta del av ett omfattande material hos Säkerhetspolisen som
rör misstänkt samröre med Stasi och som är sekretessbelagt i förhållande till
allmänheten. Offentlighets- och sekretesslagen behöver därför inte ändras.”
Otvivelaktigt har en forskare, professor Birgitta Almgren,
efter månader av överklaganden och processande till slut fått ta del av vissa
handlingar. Det är onekligen det goda föredömet, som går att visa upp. Baksidan
är den som utskottet själv noterar i sitt betänkande, att Justitiekanslern,
efter en anmälan från Säkerhetspolisen, beslutat att inleda en förundersökning
om brott mot tystnadsplikten mot just den forskare som hittills beretts
möjlighet att läsa en del relevanta handlingar.
Därmed finns det en uppenbar risk att andra forskare och
historiker drar sig för att själva ansöka om att få ta del av handlingar. Det
som många av oss hoppas ska bli en väg mot öppenhet kan, om vi inte ser upp, i
själva verket leda till slutenhet.
Det är inte riksdagens uppgift att överpröva enskilda
myndigheters beslut, oavsett om det handlar om att göra en anmälan eller om det
handlar om att inleda ett förundersökningsförfarande. Däremot är det riksdagens
uppgift att peka på konturen av vilket samhälle vi önskar. För egen del vill
jag se ett Sverige där forskare utan rädsla kan ta del av handlingar, där man
med hjälp av gedigna böcker, som dem Brigitta Almgren har skrivit, eller via
tidnings- och tidskriftsartiklar kan diskutera samtidens utmaningar och
frågeställningar. Varför, hur och kanske rent av vem som sprang den östtyska
säkerhetstjänstens ärenden i Sverige under 1960-, 70- och 80-talet är i det
sammanhanget relevant.
Det var inte utan rätt kraftiga restriktioner Högsta
förvaltningsdomstolen gick med på ett utlämnande till Birgitta Almgren. Bland
annat stadgades att
Handlingarna ska läsas i säkerhetspolisens lokaler.
Handlingarna får inte avbildas med hjälp av teknisk
utrustning.
Uppgifter i handlingarna som rör enskilda får inte
publiceras eller lämnas vidare till någon annan, inklusive den berörde själv,
om de inte har sådan form att de enskilda inte kan identifieras.
Eventuella minnesanteckningar ska förvaras på ett sådant
sätt att någon annan inte kan ta del av dem.
Eventuella minnesanteckningar ska förstöras senast den 30
juni 2011.
Trots dessa kraftiga begränsningar och trots pågående
förundersökning mot den enda forskaren som hittills getts möjlighet att ta del
av vissa av Säpos handlingar hoppas jag personligen att fler seriösa granskare
skulle våga, inom ramen för nuvarande lagstiftning, begära att få ta del av
Säpos uppgifter med koppling till Stasi.
Ett annat önskemål skulle kunna vara en större satsning på
oberoende forskning genom att exempelvis något universitet eller högskola genom
en extra medelstilldelning kunde upprätta ett program där Sveriges och
svenskars förhållande till förtryckets och kommunismens Östtyskland granskades,
från andra världskrigets slut till Berlinmurens fall.
Ingenstans hittar jag uppgifter om utlämningen av norska motståndsmän till Tyskland,som Säpo sysslade med under kriget.
SvaraRadera