I USA har det under de senaste tio åren flitigt talats om
tidningsdöd. Avisor går i graven. Material flyttas från tryckta publikationer
till nätet. En klassisk tidskrift som Newsweek går inte längre att köpa i
kiosken. Litet yrvaket tycks den debatten nu kommit även till Sverige.
För 30-40 år sedan var det inte helt ovanligt att större
orter hade både en dominerande tidning och någon eller några konkurrenter. De
flesta andratidningar har nu försvunnit eller köpts av den dominerande aktören.
Som ett resultat av den första stora ”pressdöden” började
det laboreras med presstöd i Sverige. I dag en budgetpost på drygt 500 miljoner
kronor. Och trots de rätt omfattande resurser som pumpas in i branschen
fortsätter liemannen sin tur på landets redaktioner. I den mån det inte handlar
om total nedläggning stängs lokalredaktioner eller dras det ned på
ambitionerna.
Allt för sällan uppmärksammas hur presstödet snedvridit
konkurrensen. Och det samtidigt som den existerande reklamskatten är en
ekonomisk börda för de tidningar som faktiskt lyckas dra in annonser. Risken är
stor att dagens ordning leder till ytterligare urholkning som gör att
papperstidningarnas dagar kan vara räknade. Med färre relevanta texter och
gedigna analyser minskar anledningen att lägga ned en slant på prenumeration
eller styckeköp. Istället går det ju att leta information och enklare telegram
på nätet.
Allt detta konstaterat med sorg då jag själv verkligen
föredrar pappersversionen framför det nätet erbjuder. Det är något speciellt
med att kunna bläddra i tidningen, känna doften av papper och trycksvärta.
För någon dag sedan skrev kulturministern att presstödet
måste förändras. Hon hävdade med rätta att det inte kan vara statens uppgift
att hålla vissa mediekoncerner under armarna. Tillsammans med kollegan Mats
Johansson, tidigare politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet, utvecklade vi
resonemangen på DN Debatt. Bland annat skrev vi:
”Även på lägre nivå är driftstödet snedvridande; det är dess
syfte, att gynna vissa producenter på andras bekostnad. Det är ett selektivt
statsstöd på politiska grunder, vilket är extra känsligt på mediefrihetens
område. Därför borde det successivt avskaffas, som vi föreslog på denna plats
2007 som ledamöter av riksdagens kulturutskott och var nära att vinna gehör för
i alliansens dåvarande mediegrupp, vad gällde storstadsstödet, innan
framgångsrik lobbying stoppade en radikal reformering.
En mandatperiod senare fortsätter läsare och annonsörer att
göra andra val än den politiska majoriteten önskar; andelen av den vuxna
befolkningen som dagligen säger sig läsa en betald morgontidning har minskat
från tre fjärdedelar till två tredjedelar. Av de ’andratidningar’ som
presstödet skulle rädda finns få kvar i egen regi; på de flesta orter har
konkurrenten eller annan koncern tagit över ägandet. Huvudskälet för stödet –
att ’rädda’ den socialdemokratiska pressen – har alltså bortfallit.
Ändå fortsätter stödet att betalas ut som förr, mer än en
halv miljard om året, även till vinstgivande bolag. Mindre observerat, dolt
bakom mångfaldskulissen, är det faktum att av de nu cirka 90 tidningar som får
driftstöd är något dussin mer eller mindre partinära organ, minoritetsblad
eller rena försörjningsprojekt med ringa spridning. Om dessa titlar inte kan
överleva på egen hand som nätpublikationer borde de under presstödets fortsatta
avvecklingsfas kunna hänvisas till andra stödformer som t ex partistödet,
regionalpolitiska satsningar eller kulturrådets tidskriftsstöd.
En minskning av kostnaderna för ett ineffektivt stödsystem
skulle kunna finansiera den mest angelägna reformen på området, att avskaffa
den extra beskattning på dagstidningar som reklamskatten innebär. Sedan 2002
har riksdagen varit enig om att hela reklamskatten ska avvecklas. Att ta bort
en snedvridande skatt är inte detsamma som bygga på stödet utan ett sätt att
krympa systemet eftersom stödbeloppet kunde minskas med motsvarande summa.
I väntan på att det ekonomiska läget infinner sig för att
avskaffa hela reklamskatten vore det rimligt att i en utsatt situation för
dagspressen åtminstone lindra dess extra börda genom att ta bort en
kontraproduktiv beskattning som styr annonsintäkter bort från tidningar till
obeskattad reklam i kommersiell tv, radio och på nätet. Det är inte möjligt att
förstå samhällsnyttan av ett system som gör att organ som Dagens Nyheter och
Svenska Dagbladet, ledande sociala medier, ska betala tiotals miljoner om året
i extra skatt medan intäkterna i asociala hatmedier på nätet är skattebefriade.
De uppåt hundra miljoner kronor per år som trettiotalet betalande tidningar
levererar till finansiering av presstödet är en liten peng i statskassan men
stora pengar för de redaktioner över hela landet som nu skär bort tjänst efter
tjänst, långt utöver normal rationalisering.
Dagspressens nuvarande kris är strukturell, inte
konjunkturell. Den har förvärrats av statliga regleringar och beskattning, men
också av ägarna själva. Huvudproblemet är inte läsarnas flykt från mediet utan
att betalarna har styrts bort från huvudprodukten - den betalda
papperstidningen – genom utgivarnas strategiska val att skänka bort innehållet
på nätet. Så mycket var det alltså värt; inte undra på att prenumeranter och
annonsörer drog sina slutsatser och gjorde rationella val, bort från
papperstidningen. Att annonspengarna flyttar till obeskattade medier har
bidragit till papperstidningarnas kvalitetsförluster; nätjournalistiken har
sina förtjänster men kan inte ersätta en djupare nyhetsförmedling och
samhällsanalys.”
Hela vår artikel på DN Debatt finns här:
I vilken tidning med presstöd hittar man "djupare nyhetsförmedling och samhällsanalys"? Jag läser lokal och morgontidningar (läser inte kvällsblasket), men ser bara TT-nyheter, dåliga och slarviga artiklar från de som kallar sig journalister, översatta internetklipp, pressreleaser och övertydligt vinklade politiska inlägg.
SvaraRaderaLockas jag att undersöka en s.k "nyhet" visar sig ofta delar av artikeln stulen och jag hittar på nätet snabbt fylligare och korrektare information med några olika vinklingar på händelsen.