Sedan ett par år finns det en myndighet i Karlstad, Sadev,
som har till uppgift att granska och följa upp det svenska biståndet. Kritik
har riktats mot organisationen. I en rätt skarp rapport från Statskontoret
visas på innehållsmässiga svagheter. De senaste åren har det sällan i media
eller i den politiska debatten hänvisats till Sadev. Regeringen har inte en
enda gång sedan 2006 angett det som källa. Med tanke på att svenskt bistånd
allt som allt handlar om bortåt 40 miljarder är ju bra utvärdering både viktigt
och angeläget. Bara en enkel jämförelse: Sedan något år tillbaka genomför
Riksrevisionen en fördjupad granskning av det svenska försvaret. Och ofta
hänvisas både i samtalen partierna emellan som i media till rapporter och
dragna slutsatser. Bra granskning är ibland som tandläkaren. Det kan väcka
visst obehag men är av stor vikt. Och dras det slutsatser och genomförs
revideringar baserade på fakta kan ju reella förbättringar uppnås till glädje
både för själva funktionen (försvar, bistånd eller vad det kan vara) som för
skattebetalarna.
Som nybliven ordförande i Utrikesutskottet för drygt två
veckor sedan möttes jag av risken att fyra partier (S, V, MP och SD) skulle
förenas i ett blankt krav att behålla Sadev. Efter genomläsning av andra
partiers motioner och samtal med kloka socialdemokrater förstod jag dock att
det även där finns ett starkt intresse av bra granskningar och utvärderingar
inom biståndsområdet. Och att en mer fristående, rent av oberoende, ordning
inte sågs som något problem. Istället fanns en oro för att förändringar kan
leda till tidsspill och därmed att viktigt underlag för beslutsfattande går
förlorat. Statskontorets formuleringar om påstådda svårigheter att rekrytera
kompetenta medarbetare i Karlstad stack också i ögonen. Det sista är ju full
begripligt för alla som bor utanför de stora städerna. Kompetens och kvalitet
behöver i sig inte vara en funktion av ort.
Inom områden som utrikes-, försvars- och säkerhetspolitiken
tycker jag att det är bra ifall det går att uppnå en samsyn i viktiga
sakfrågor. Att biståndet, och utvärderingen av den, skall göras beroende av SD
ger i alla fall mig olustkänslor.
Jag tog kontakt med den ansvarige socialdemokraten Kenneth G
Forslund och gav honom både mina bästa som sämsta argument. Han lyssnade. Och
därefter kunde vi börja växla tankar och åsikter med varandra på ett mycket
konstruktivt och respektfullt sätt. Under några dagar kunde en gemensam
sjupartiuppfattning mejslas fram. Vid riksdagsdebatten kom Carina Hägg (S) att
kalla detta agerande ”heroiskt”. Som ny utrikesutskottsordförande uppskattar
jag mycket socialdemokraternas och Kenneth G Forslunds lugna och kunniga hållning.
Det lovar gott för framtiden. Jag har rent av fått en synpunkt från en
journalist som bevakat ärendet att det är ganska ovanligt att S- och
M-företrädare berömmer varandra. Men jag tycker att politik inte bara ska
handla om att framhäva konflikterna utan även det som berör.
För mig är det självklart att efter riksdagens beslut bjuda
in statsrådet Gunilla Carlsson till utrikesutskottet för att omedelbart säkra
möjligheterna till dialog och att låta henne lyssna på kloka påpekanden.
Den sjupartiöverenskommelse vi
formade oss bakom kom att ha följande lydelse:
”Det har konstaterats brister i
utvärderingen av svensk biståndspolitik och det finns en samsyn i utrikesutskottet
kring behovet av reformering av utvärderingen av svenskt bistånd. Regeringen
förbereder en omstrukturering från Sadev till en ny och mer ändamålsenlig
utvärderingsfunktion. Utrikesutskottet är angeläget om att regeringen skyndsamt
återkommer till riksdagen för samråd om den nya utvärderingsfunktionen.
Utskottet fäster särskild vikt vid att övergången från Sadev till ny verksamhet
sker överlappande och att det inte uppstår något glapp i
utvärderingsverksamheten.
I utvärderingen av Sadev har bl.a
bland annat möjligheten att rekrytera kompetent personal i Karlstad
ifrågasatts. Utskottet delar inte uppfattningen om rekryteringssvårigheter utan
vill tvärtom peka på att det runt om i hela landet finns kompetens att tillgå.
Karlstad ligger dessutom geografiskt väl placerat för att verksamheten ska
kunna knyta till sig forskningskompetens både från Sverige och våra nordiska
grannländer. Därmed utesluts inte möjligheten för att en framtida verksamhet
under rätt förutsättningar skulle kunna förläggas till Karlstad.
Det är av stor vikt att det finns
en fristående utvärderingsfunktion av god kvalitet. En bred politisk majoritet
anser att det är angeläget med utvärdering av biståndets genomförande och
långsiktiga effekter och att utvärderingsverksamheten svarar mot behovet av
kvalitativt och relevant beslutsunderlag. Utskottet förutsätter att processen
kring utformningen av en ny utvärderingsverksamhet ska vara transparent och att
detta resulterar i en bred politisk enighet kring den framtida verksamhetsutformningen.
Av yttersta vikt är även att funktionen har ett högt mått av fristående och
självständighet.
Utskottet förordar att det anslag
som i budgetpropositionen benämns Avveckling av institutet för utvärdering av
internationellt utvecklingssamarbete ersätts av ett anslag med benämningen
Utvärdering av internationellt utvecklingssamarbete. Anslaget ska användas för
utvärdering av internationellt utvecklingssamarbete och får utöver detta
användas för omstrukturering av den befintliga utvärderingsmyndigheten.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar