Stora Retorikpriset har i dagarna delats ut. I år var det
Jessika Gedin, känd via bland annat TV-programmet Babel, som hedrades. Så vitt
jag kan bedöma en värdig mottagare. Retorik är ett klassiskt ämne som stundom
dras med dåligt rykte. Påståendet om ”bara retorik” kan slungas iväg. Det är
dock viktigt att skilja innehållslöst prat - som just inte betyder någonting -
från genomtänkta och vackert eller drastiskt formulerat tal! Historien är också
full av goda och inspirerande exempel. På Sveriges Televisions debattsida har
jag ett inlägg om retorikens betydelse, inte minst i skolans värld för elever
och lärare:
”Winston Churchill hjälpte till att föra fram sin nation
till nya uppoffringar men också segrar med hjälp av sin talekonst som nådde långt
utanför parlamentsbyggnaden i London. John F Kennedy och Margaret Thatcher
kunde göra sig till symboler för sin tid; 1960- respektive 1980-talet. Och de
skickligaste folkförförarna som satt länder och kontinenter i brand har
vanligtvis varit duktiga demagoger.
Att förstå och känna igen god retorik är en tillgång. Än mer
att själv kunna använda sig av den för att upplysa, påverka och övertyga. Men
också att vara tillräckligt insatt för att kunna se igenom vackra
formuleringsflätor och finna de verkliga budskapen och argumenten som bär/…/
I samband med allmänna motionstiden lämnade jag förra året
in ett förslag i riksdagen om behovet av mer retorik i skolan.
Skolan innebär både möjligheter som nya utmaningar för
eleven. Krävande inlärningsmoment, nya sociala situationer och tuffa prövningar
utvecklar den enskilda. För vissa är dessa prövningar så krävande att de väljer
att stanna hemma. Att tala inför klassen är enligt många det värsta som finns.
Eleverna ska hålla i
presentationer men får begränsad möjlighet att träna på det. Enligt en
undersökning som Utbildningsradion gjort har var femte elev skolkat för att
slippa hålla en redovisning inför klassen. Ytterligare en femtedel har på
allvar funderat på att skolka, enbart för att slippa stå inför sina klasskamrater
och prata. Det lär även finnas en undersökning där svensken fick lista sina
största rädslor. På första plats kom att tala inför publik, på andra plats kom
döden. Längre ner på listan kom rädslan för att bli allvarligt sjuk.
Rädslan är befogad, talaren ställs
ensam inför en stor grupp och man känner sig lätt avklädd och granskad. Ska
eleverna slippa oroa sig för publika framträdanden måste de ges möjligheten att
träna på retorik. Genom att ha retorik som ett levande inslag i skolan får
eleverna en naturlig relation till att stå inför klassen och tala. Men också
förstå ordens valörer och vikten av ett levande och varierat språk.”
Här finns hela inlägget på Sveriges Televisions debatt:
http://debatt.svt.se/2013/03/18/med-retorik-pa-schemat-blir-blyga-svenskar-battre-talare/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar