torsdag 7 maj 2009

Som kommunfullmäktige...

Har under dagen haft besök i riksdagen av ett gäng unga, duktiga akademiker. De går ett traineeprogram i regi av Skåne Nordväst för att bli chefer inom kommunal förvaltning. Initiativtagare och coach för det hela är Ängelholms tidigare BUN-chef Sten Wallmark (vi är inte släkt, och han är hermelinen och jag katten i de Wallmarkska familjerna…). Som tidigare tränare i bland annat basket har han ett brinnande hjärta för att just hjälpa personer att lyfta. Och den grupp som var sammansatt för i år var verkligen toppen – i attityd, utstrålning och frågvishet! Kommunerna behöver ambitiösa ledare som trivs på sina jobb.

Dagen har också inneburit intervju med riksdagskollegan Göran Pettersson som har både närradio i Norrtälje som webradio. Det är alltid lika trevligt att tala politik med honom då det finns en klar känsla för idéer och ideologi. Jag tillsammans med moderaternas övriga nationella kandidater har frågats ut inför europavalet.

I samtalet med Göran Pettersson slog det mig att liknelsen mellan europaparlamentet och riksdagen faktiskt kan leda fel. Egentligen är det vettigare att jämföra med ett kommunfullmäktige. Även där måste man bygga allianser och folk kan ibland rösta både emot sina partier som vad de tidigare tyckt. En något friare ordning skapar möjligheter för den som kan övertyga med hjälp av sina argument och vara social. För egen del tror jag att en sådan miljö skulle passa.

Och precis som kommunerna behöver nya chefer med fantasi och intresse tror jag att sådana egenskaper också kan komma väl till pass i europaparlamentet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar